تبلیغات
جوانان بی ادعا - وهابیت
چهارشنبه 13 آبان 1388

وهابیت

   نوشته شده توسط: محمود غریبی    

دیدگاه‌ها و نظرات مكتب وهابیت

«توسل» از دیدگاه وهابیت:

وهابی‌ها می گویند: جایز نیست به مردگانی كه در نزد خدا مقامی دارند توسل جست و از آنها حاجت خواست. آنها گاهی به گفته محمد بن عبدالوهاب استناد می‌كنند كه می‌گوید توسل به مردگان خطاب به معدوم است و از نظر عقل كار زشتی است، زیرا مرده قدرت اجابت تقاضای زندگان را ندارد.

«شفاعت» از دیدگاه وهابیت:

وهابی‌ها می‌گویند شفاعت كردن انبیاء و اولیای خدا در دنیا بلااثر است. شفاعت آنها فقط در آخرت مسلم است. بنابراین اگر بندگان خدا میان خود و خدا كسانی را واسطه قرار دهند و از آنها بخواهند كه نزد خدا از آنان شفاعت كند این شرك است و عبادتی برای غیرخداست. پس لازم است كه بندگان دعای خود را متوجه خدا كنند و بگویند خدایا ما را از كسانی قرار ده كه شفاعت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم به آنها می‌رسد.

دیدگاه وهابیت در مورد بنای قبور انبیاء و اولیاء:

وهابی‌ها می‌گویند بنای قبور و محكم كردن آنها و قرار دادن ضریح بر روی آنها همگی شرك است.

دیدگاه وهابیت در مورد زیارت مرقد منور پیغمبر و ائمه علیهم‌السلام:

وهابی‌ها می‌گویند زیارت قبور ائمه و آمدن از نقاط دور برای زیارت مرقد منور پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم جایز نیست و عقیده دارند كه اینها شرك و عبادت برای غیرخداست.

دیدگاه وهابیون در مورد خیرات و صدقات و نذورات:

از موارد دیگری كه وهابیون سبب شرك می‌دانند خیرات و صدقات و نذور برای اموات است. لذا در كتاب فتح‌المجید آمده است: مشاهد مشرفه و مكان‌های مقدس و قبور اولیا كه محل زیارت و خیرات و نذورات گردیده است محل شیطان است و توقف در این مكان‌ها مانند زینبیه و راس‌الحسین در سوریه و كربلا و نجف حرام می‌باشد. همچنین می‌افزاید: قبلاً در حجاز نیز چنین اماكنی وجود داشت كه بحمدالله به دست توانای عبدالعزیز آل‌سعود ویران شد و امید است كه خداوند بقیه را هم ویران كند.

دیدگاه وهابیون در مورد تزئین مساجد:

محمدبن عبدالوهاب می‌گوید: چون پیرامون تزئین مسجد النبی و سایر مساجد دلیلی موجود نیست اصل بر منع تزئین بوده و انجام آن بدعت و حرام است لذا تزئین مساجد مانند نصب لوسترها و چلچراغ‌ها و قندیل‌ها و معماری زیبا حرام است.

دیدگاه وهابیت درمورد سوگواری:

عزاداری و سوگواری با پیدایش اسلام قرین بوده و مسلمانان برای شهدای جنگ‌های پیامبر با دشمنان اسلام سوگواری می‌كردند بنابراین عزاداری جزء رسوم مسلمین در قرن اول بوده است كه وهابیون مدعی هستند آنچه در قرن اول رسم مسلمین بوده است را قبول دارند اما در عین حال عزاداری به هنگام مصیبت و گریه بر اموات را حرام و از اعمال جاهلیت می‌خوانند. اینان معتقدند كه صدا را بلند نمودن با گریه در عزای میت با صبری كه در مصیبت واجب است منافات دارد و این نوع عزاداری از گناهان كبیره است.

به طور خلاصه می‌توان اعتقادات و مواضع آنها را در موارد ذیل بیان كرد:

- منع زیارت قبور پیشوایان دینی و عدم جواز ساختن گنبد و بارگاه برای آنان و لزوم ویران كردن آنها، منع توسل به پیامبر و ائمه و مقدسان و طلب شفاعت از آنها
- منع سوگند به خدا و كافر و مشرك دانستن عاملان این عقاید به ویژه شیعیان
- بدعت دانستن هر چیز جدیدی و وسعت دادن دایره شرك
- مخالفت كردن با عقل، فلسفه، تشیع و تصوف در هر شكل آن
- تكیه كردن بر ظواهر قرآن و حدیث و اثبات جهت برای خداوند و معتقد بودن به رویت او
- جلوگیری از تفرقه مسلمانان غیرشیعه و بازگشت به سنت پیامبر و عمل سلف یعنی صحابه و تابعین

وهابیون همچنین همه امور و پدیده‌های جدیدی را كه در سه قرن اول هجری سابقه نداشت بعنوان بدعت حرام می‌دانستند. موارد ذیل نمونه‌هایی از موضع‌گیری آنهاست:

منع فراگیری فلسفه و منطق و علوم جدید، حرمت استعمال دخانیات، منع استفاده از دوچرخه به این دلیل كه ارابه شیطان یا اسب شیطان است و به نیروی جادو و با پای شیطان حركت می‌كند، مخالفت با اختراعات جدید دیگر چون تلفن و تلگراف و دوربین عكاسی، حرام آشكار خواندن گرفتن حق گمرك و مالیات و بسیاری از امور جزئی و فرعی در آداب و رسوم و عبادات مسلمانان نظیر صلوات فرستادن بر پیامبر در مغازه و بعد از اذان تا جایی كه حتی به دستور شیخ محمد، افراد خاطی به قتل می‌رسیدند.

سخنی از امام خمینی(ره)

«می‌بینیم كه ملك فهد (پادشاه كنونی حجاز و سلطان وهابی‌ها) هر سال مقدار زیادی از ثروت‌های بی‌پایان مردم را صرف طبع قرآن كریم و عمال تبلیغات مذهب ضدقرآنی می‌كند و مردم و ملت‌های غافل را سوق به سوی ابرقدرت‌ها می‌دهد و از اسلام عزیز و قرآن كریم برای هدم اسلام و قرآن بهره‌برداری می‌كند...»

منابع:

1- ابراهیمی، محمدحسین، تحلیلی نو بر عقاید وهابیان، مركز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ اول1376
2- دوانی، علی، فرقه وهابی و پاسخ به شبهات آنها، علامه فقید سید محمدحسن قزوینی، مركز فرهنگی نشر قبله، 1377
3- كاظمی، علی، خاطرات مستر همفر، كانون نشر اندیشه های اسلامی،‌چاپ چهارمحال و بختیاری، 1370
4- موثقی، سیداحمد، جنبش‌های اسلامی معاصر، انتشارات سمت، چاپ سوم ، 13

4- موثقی، سیداحمد، جنبش‌های اسلامی معاصر، انتشارات سمت، چاپ سوم ، 13